Vessat eivät ole vain vessoja.
Miten tässä näin pääsi käymään?

Novosan sai alkunsa, kun vuonna 2009 Saksasta Suomeen paluumuuttanut Hanno Airas seisoi helsinkiläisen ravintolan vessassa ja ihmetteli, miksi täällä pisuaarit toimivat vielä vedellä. Saksassa asuessaan Airas oli käyttänyt Sveitsiläisen valmistajan Urimat pisuaareja, jotka operoivat vedettömästi. Seuraavalla viikolla hän soitti Sveitsiin pisuaarien valmistajalle. Sieltä vahvistettiin, että tuotteella ei ollut Suomessa jälleenmyyjää. Historian nopeimpien lisenssineuvottelujen jälkeen Airas kertoi liikeideasta isälleen, joka auttoi hankkeessa eteenpäin.

Hanno näki tilanteessa pelkkiä mahdollisuuksia ja perusti Novosanin tuomaan maahan uudenlaisia vettä säästäviä WC-kalusteita ja edistämään vedettömien ratkaisujen käyttöä ympäri Suomen.

Uusi yritys vettä säästävällä missiolla

Pian sen jälkeen Airas puhui asiasta myös nykyiselle yhtiökumppanilleen Tommi Virkille. Hanno kysyi Tommilta: ”Oletko nähnyt Suomessa vedettömiä pisuaareja?” Tommi ei ollut, eivätkä olleet muutkaan. Ekologisuus ja energiansäästö olivat kaikkialla vahvasti nousevia trendejä, mutta meillä Suomessa huuhdeltiin miesten WC-tilojen urinaalit edelleen puhdistetulla vedellä. Uudelle yritykselle oli tilausta: kauppa kävi, yritys kasvoi ja vedettömät pisuaarit valtasivat maata. Tulevaisuus näytti valoisalta ja vedettömältä.

Pelkkä ekologisuus ei riitä

Ekobuumista ja vedettömien ratkaisujen menekistä huolimatta Novosanilla ymmärrettiin, että saniteettitiloissa on paljon muutakin parannettavaa kuin ympäristöystävällisyys. Ekologisuus on elintärkeää, mutta tyytyväinen kuluttaja on yhtä tärkeä asia. Kukaan ei halua asioida haisevissa, rumissa tai muuten vain laiminlyödyissä asiakasvessoissa joita Suomessa riitti – ja riittää edelleen. WC-käynnin pitäisi olla muutakin kuin pakollinen paha.

#keltaisenmerenstrategia – kohti strategista wc-ajattelua

Novosanilla alettiin miettiä saniteettitilojen strategista roolia yrityksen vetovoimatekijänä ja asiakaskokemuksen luojana. Tutkimusten mukaan wc-tiloissa lymyää suunnaton markkinointivoimavara. Novosan alkoi kehittämään toimintaansa tarkoituksenaan auttaa asiakkaitaan valjastamaan wc-tiloihin kätkeytyvä liiketoiminnallinen potentiaali. Entisestä pisuaarikauppiaasta muodostui ainoa julkisiin käymälöihin erikoistunut asiantuntijayritys.

Luovia ratkaisuja kaiken kokoisiin tarpeisiin – nyt ja tulevaisuudessa

Novosan on nykyään nopeasti kehittyvä kasvuyritys. Missiomme on vessahädän poistaminen ja Arvomme ovat Sydämmellisyys, Halu auttaa, Into ja Tahto tehdä paremmin. Pilke silmäkulmassa yhdistettynä unelmaan paremmasta vessakokemuksesta ovat Novosanin resepti. Tällä reseptillä tuomme Suomeen luovaa, asiakaslähtöistä ja ympäristöystävällistä wc-ajattelua. Novosan on apunasi kun asiakkaallasi on hätä – ja haluat tarjota hänelle jotain muuta kuin tavanomaisen wc-kokemuksen.

Tule meille tekemään jotain erilaista

Me Novosanilla haluamme luoda ihmisille aivan uudenlaista yleisökäymäläkokemuksia – ja samalla pelastaa maailman WC kerrallaan.

Meillä kaikki työntekijät ovat mukana luomassa Novosanin kasvutarinaa. Haluamme että jokainen voi hyödyntää osaamistaan monipuolisesti sekä saa mahdollisuuden kehittää taitojaan. Olemme jatkuvasti kiinnostuneita uusista huipputekijöistä.

Jos haluat tulla rakentamaan kanssamme Novosanin kasvutarinaa, niin lähetä vapaamuotoinen hakemus ja CV osoitteeseen hallinto@novosan.fi