Jo 10 vuotta parempien julkisten wc-tilojen asialla.
Miten tässä näin pääsi käymään?

Novosan sai alkunsa, kun vuonna 2009 Saksasta Suomeen paluumuuttanut Hanno Airas seisoi helsinkiläisen ravintolan vessassa ja ihmetteli, miksi täällä pisuaarit toimivat vielä vedellä. Saksassa asuessaan Airas oli käyttänyt sveitsiläisen valmistajan Urimat-pisuaareja, jotka operoivat vedettömästi. Seuraavalla viikolla hän soitti Sveitsiin pisuaarien valmistajalle. Sieltä vahvistettiin, että tuotteella ei ollut Suomessa jälleenmyyjää. Historian nopeimpien lisenssineuvottelujen jälkeen Airas kertoi liikeideasta isälleen, joka auttoi hankkeessa eteenpäin.

Hanno näki tilanteessa pelkkiä mahdollisuuksia ja perusti Novosanin tuomaan maahan uudenlaisia vettä säästäviä wc-kalusteita ja edistämään vedettömien ratkaisujen käyttöä ympäri Suomen.

Uusi yritys vettä säästävällä missiolla

Pian sen jälkeen Airas puhui asiasta myös nykyiselle yhtiökumppanilleen Tommi Virkille. Hanno kysyi Tommilta: ”Oletko nähnyt Suomessa vedettömiä pisuaareja?” Tommi ei ollut, eivätkä olleet muutkaan. Ekologisuus ja energiansäästö olivat kaikkialla vahvasti nousevia trendejä, mutta meillä Suomessa huuhdeltiin miesten wc-tilojen urinaalit edelleen puhdistetulla vedellä. Uudelle yritykselle oli tilausta: kauppa kävi, yritys kasvoi ja vedettömät pisuaarit valtasivat maata. Tulevaisuus näytti valoisalta ja vedettömältä.

Pelkkä ekologisuus ei riitä

Ekobuumista ja vedettömien ratkaisujen menekistä huolimatta Novosanilla ymmärrettiin, että saniteettitiloissa on paljon muutakin parannettavaa kuin ympäristöystävällisyys. Ekologisuus on elintärkeää, mutta tyytyväinen kuluttaja on yhtä tärkeä asia. Kukaan ei halua asioida haisevissa, rumissa tai muuten vain laiminlyödyissä asiakasvessoissa joita Suomessa riitti – ja riittää edelleen. Wc-käynnin pitäisi olla muutakin kuin pakollinen paha.

#keltaisenmerenstrategia – kohti strategista wc-ajattelua

Novosanilla alettiin miettiä saniteettitilojen strategista roolia yrityksen vetovoimatekijänä ja asiakaskokemuksen luojana. Tutkimusten mukaan wc-tiloissa lymyää suunnaton markkinointivoimavara. Novosan alkoi kehittämään toimintaansa tarkoituksenaan auttaa asiakkaitaan valjastamaan wc-tiloihin kätkeytyvä liiketoiminnallinen potentiaali. Entisestä pisuaarikauppiaasta muodostui ainoa julkisiin käymälöihin erikoistunut asiantuntijayritys.

Visiomme

The Restroom Experience – Suunnittelemme Suomen parhaat julkiset wc-tilat!

Hyvä vessa on sellainen missä on miellyttävää ja turvallista asioida. Kohteesta riippuen voi vessa olla lepo- ja virkistymisalue tai jopa kodinomainen levähdyspaikka.

Jokaisen vessan tulee olla toimiva, turvallinen, siisti ja hajuton. Vessa voi olla myös kaunis ja sen tulee sopia ympäristöönsä. Vessoille ei ole olemassa yhtä oikeaa muottia. Kun vessa on suunniteltu ja toteutettu oikein, voidaan puhua tilasta, joka tarjoaa käyttäjälle elämyksen.

Missiomme

Poistaa vessahätää Vessassa käynnin pitää olla hyvä kokemus, ei pakollinen paha.

Haluamme tuottaa kokonaisvaltaisia vessaratkaisuja asiakkaillemme. Meidän ratkaisumme on viihtyisä, pitkäikäinen ja ympäristöystävällinen. Meidän toteuttamat vessat ovat pitkäjänteisesti merkittäviä säästöjä tuottavia ja tarjoavat vessakäyttäjille uudenlaisia elämyksiä, jotka muistetaan, joista puhutaan. Tuottamissamme vessoissa halutaan vierailla – ilman hätää.

Arvomme (THIS)

T

Tahto

Haluamme tehdä asiakkaidemme wc-tiloista parempia, toimivampia ja elämyksellisempiä.

H

Halu auttaa

Autamme asiakkaitamme parantamaan heidän wc-tiloja. Rajana on vain luovuus.

I

Into

Olemme innoissamme asioista, joita teemme, uskomme että intomme välittyy myös asiakkaisiimme.

S

Sydän

Teemme työtämme sydämellä ja uskomme, että tämä näkyy asiakkaidemme keskuudessa kokemuksena, että heistä välitetään.

Reseptimme

Pilke silmäkulmassa yhdistettynä unelmaan paremmasta vessakokemuksesta ovat Novosanin resepti. Tällä reseptillä tuomme Suomeen luovaa, asiakaslähtöistä ja ympäristöystävällistä wc-ajattelua. Novosan on apunasi kun asiakkaallasi on hätä – ja haluat tarjota hänelle jotain muuta kuin tavanomaisen wc-kokemuksen.