Saniteettitilojen äänisuunnittelu on Suomessa vasta alkutekijöissään. Lue tästä, miten hyvä akustiikka voi tehdä WC-käynnistä mukavamman.

Vessan äänisuunnittelu parantaa asiakaskokemusta

Julkisten vessojen akustiikkaa ei useinkaan ole mietitty loppuun asti. Tuloksena on stressaava ääniympäristö: Askeleet kopisevat laattalattialla, ovet paukkuvat, kuivaimet huutavat oven vieressä ja äänet kantautuvat eriöstä toiseen.

Hyvällä äänisuunnittelulla voitaisiin parantaa esimerkiksi kauppakeskusten asiakkaiden tyytyväisyyttä yllättävän paljon.

”Kauppakeskuksen vilinässä asiakas väsyy ja stressaantuu. Ihanteellisesti vessa toimii tällöin ympäristönä, jossa ihminen saa hetken aikaa koota itseään. Rauhallinen äänimaisema tukee tällaista kokemusta. Hyvän vessakäynnin aikana stressitaso laskee, ja asiakkaalla on taas energiaa jatkaa shoppailua”, pohtii suunnittelija Sanna Lahtivesi Novosanilta.

Toisin sanoen saniteettitilojen akustiikassa ei ole kyse vain toissijaisesta lisäpalvelusta, vaan kauppiaat hyötyvät rahallisesti asiakkaan miellyttävästä WC-käynnistä.

Äänimaisema syntyy akustiikkasuunnittelijan avulla

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa toteuttaa WC-tilan äänisuunnittelua. Selvää on kuitenkin, että jos hyviä tuloksia halutaan, mukaan tarvitaan asiantuntemusta. Rakennusprojekteissa kannattaisikin hyödyntää ääneen erikoistuneen akustiikkasuunnittelijan apua.

”Samalla tapaa kuin valaistuksen suunnittelemiseen tarvitaan valaistussuunnittelijan osaamista, äänimaisemoinnissa kannattaa käyttää akustiikkasuunnittelijaa”, Lahtivesi tiivistää.

Hyvässä saniteettitilojen akustiikkasuunnittelussa huomioidaan muun muassa se, kuinka paljon asiakkaita tilassa päivittäin vierailee, millaisessa paikassa WC sijaitsee sekä mitä toiveita ja tarpeita asiakkailla on.

Fiksut tilaratkaisut tuovat mukavuutta

Saniteettitilojen äänisuunnittelun kannalta tilaratkaisut ovat tärkeitä. Jos vessa sijaitsee pitkällä, syrjäisellä käytävällä, jossa työntekijät kuljettavat äänekkäitä rullakoita, WC-käynti ei varmasti ole rentouttava.

”Olisi hienoa, jos saniteettitilat suunniteltaisiin jo lähtökohtaisesti niin, että ne olisivat rakennuksissa keskeisillä paikoilla ja helposti löydettävissä”, Lahtivesi opastaa.

Saniteettitilojen sisäpuolella eräs melutason kannalta tärkeä yksittäinen ratkaisu koskee kuivaimien sijoittelua. Jos kuivaimet on asennettu oven viereen, heti sisään astuessaan asiakas joutuu sietämään melua. Kuivaimille ei kuitenkaan yleensä ole tilaa muualla vessassa. Niidenkin sijoittelua olisi syytä miettiä jo suunnitteluvaiheessa.

Oikeilla materiaaleilla voidaan vaimentaa melua

Melua ja ääntä on mahdollista vaimentaa oikeanlaisilla materiaalivalinnoilla, ja tällä saralla kehitytäänkin kovaa vauhtia. Uusia materiaaleja ja innovaatioita tulee markkinoille tasaiseen tahtiin.

Lattiaan ei välttämättä tarvitse valita perinteistä laattaa, sillä tarjolla on monenlaisia uusia materiaaleja, joilla on ääntä vaimentavia ominaisuuksia. Niitä on myös yleensä helpompi puhdistaa ja huoltaa kuin laattoja.

Kattoja varten löytyy laaja valikoima akustoivia vaihtoehtoja. Ääntä voi vaimentaa esimerkiksi kattoon asennettavilla rimoilla tai levyillä.

Seinien käyttäminen melun vaimentamiseen vaatii tarkkaa miettimistä. Seinäpinnat ovat saniteettitilojen pinnoista haastavimpia akustiikan suhteen. Esimerkiksi perinteiset toimistojen tekstiilipaneelit eivät sovellu vessan seinälle.

”Seinäpinnoille voidaan asentaa akustoivia elementtejä ja paneeleja, kunhan vain huomioidaan tilan siivottavuus ja käytettävyys”, Lahtivesi kertoo.

Miellyttävät taustaäänet lisäävät viihtyisyyttä

Äänimaailman tuominen saniteettitilaan voi olla yksi ratkaiseva elementti häiritsevien äänten ja melun hallinnassa.

Kauppakeskuksissa soitetaan energistä musiikkia ja suolletaan mainontaa jokaisessa liikkeessä ja käytävilläkin. Haluaako vessakävijä lisää energisoivaa ääntä ympärilleen vai mahdollisesti tilan, jossa voi hetkellisesti ladata akkuja ja rauhoittua?

”Vessakäynnin aikana ei tarvita sykettä nostavaa musiikkia. Uskon, että paras WC-kokemus syntyy, kun soitetaan tilan mukaisesti suunniteltua ääntä, joka miellyttää korvaa ja jossa ei ole tunnistettavaa rytmiä eikä melodiaa”, Lahtivesi pohtii.

Parhaimmillaan taustaääni on sellaista, johon ei siinä hetkessä kiinnitetä huomioita, mutta poistuttaessa huomataan tilassa vallinnut hyvä tunnelma.

Huono WC-kokemus jää mieleen

Ikävät WC-kokemukset jäävät yleensä ihmisten mieleen. Niistä myös jutellaan kavereille. Siksi saniteettitilat ovat eräänlainen käyntikortti. Mitä mukavammin vessakäynti sujuu, sitä todennäköisemmin asiakkaalle jää ostosreissusta tai muusta vierailusta positiivinen muisto.

Ujon rakon syndroomasta kärsivät ihmiset ovat äärimmäinen esimerkki WC-akustiikan merkityksestä liiketoiminnalle. Noin seitsemälle prosentille ihmisistä julkisessa vessassa asioiminen on vaikeaa. Heille eriöiden äänieristys on se kaikkein tärkein juttu. Jos kauppakeskuksen WC-tilat eivät tarjoa tarpeeksi yksityisyyttä ja äänisuojaa, nämä ihmiset poistuvat vessahädän iskiessä paikalta. Ja myöhemmin he mieluummin hoitavat ostoksensa jossakin muualla, missä heidät huomioidaan paremmin.

”Vessoja ei ole yleensä pidetty ykkösprioriteettina. Siksi euroja parempien saniteettitilojen suunnitteluun ja toteuttamiseen ei tahdo löytyä. Monessa paikassa aletaan vasta herätä siihen, että WC-tiloja ei tarvitse rakentaa samalla vanhalla tavalla, vaan tarjolla on nykyään parempia ratkaisuja”, Lahtivesi tiivistää.