IoT eli esineiden internet on tulossa myös saniteettitiloihin. Mutta millainen on älykäs WC? Ja miten IoT-ratkaisuista saa parhaan hyödyn irti?

Mikä IoT?

IoT eli Internet of Things tai esineiden internet tarkoittaa internetin levittäytymistä yhä vahvemmin osaksi esineitä ja muuta fyysistä maailmaa. IoT koostuu esineisiin ja ympäristöön sijoitetuista antureista ja tietokoneista, jotka tuottavat, siirtävät ja analysoivat dataa.

Yritykset pyrkivät IoT-ratkaisuilla keräämään tietoa päätöksenteon parantamiseksi ja erilaisten prosessien tehostamiseksi.

Granlund Oy:n laatimassa IoT-markkinakatsauksessa todetaan, että kiinteistö- ja rakennusalalla IoT on Suomessa alkutekijöissään. Nykyään ei useinkaan ymmärretä, miten esineiden internet pystyisi konkreettisesti vastaamaan tilan käyttäjien tarpeisiin.

Voit tutustua raporttiin Issuu-julkaisualustassa.

Tulevaisuuden saniteettitila kertoo itse, milloin siitä pitää huolehtia

Yhdellä kiinteistöalan osa-alueella IoT-ratkaisut kehittyvät nyt vauhdilla. Kyseessä ovat saniteettitilat.

”Tulevaisuudessa saniteettitila ilmoittaa itse, milloin siitä pitää huolehtia”, tiivistää Novosanin teknologiajohtaja Mika Passila. ”Kehitys on valtavaa, koko ajan tulee uusia asioita mahdollisiksi.”

Asiakasta ei saniteettitilan älykkyys kiinnosta. Hän haluaa, että vessassa käynti sujuu helposti, paikka on siisti ja tilasta poistutaan hyvillä mielin. Siksi IoT-ratkaisujen pitää perustua asiakkaan ymmärtämiselle. Päämääränä on, että IoT tekee saniteettitiloista entistä miellyttävämpiä käyttää.

Toisaalta IoT voi myös auttaa palveluntuottajan ja omistajan välisissä sopimusneuvotteluissa. Dialogi on helpompaa, kun käytettävissä on yhä parempaa dataa koskien vaikkapa saniteettitilan siivoustarvetta.

Mitä saniteettitilassa voi nykyään mitata?

Saniteettitilojen IoT-ratkaisuissa ollaan vasta alkutekijöissä. Muun muassa seuraavilla tavoilla älykkäitä ominaisuuksia osataan hyödyntää vuonna 2018:

  • Ilmasta pystytään lukemaan monenlaista tietoa anturien avulla. Muun muassa ilmanlaatua, lämpötilaa ja kosteutta valvomalla voidaan säätää automaattisesti ilmastointia ja lämmitystä.
  • Erilaiset laskurit mahdollistavat paljon. Voidaan vaikkapa laskea reaaliaikaisesti, montako asiakasta kussakin vessakopissa käy tunnin aikana tai montako paperipyyhettä on käytetty.
  • Kävijälaskuri kertoo paljon saniteettitilan käyttöasteesta. Laskuri on helpoin toteuttaa liikettä tunnistavilla antureilla, mutta myös hiilianturi antaa arvokasta tietoa tilan käytöstä.
  • Eri mittareille voidaan määritellä raja-arvoja, jotka hälyttävät paikalle työntekijän huolehtimaan siisteydestä, varustelusta tai huollosta.
  • Asiakkaiden mielialan mittaaminen onnistuu esimerkiksi kylpyhuoneen ulkopuolelle sijoitetulla pädillä, johon kävijä voi antaa yhdellä painalluksella palautteensa. Tämän datan avulla voidaan haarukoida, milloin tilan käyttömukavuus on heikoimmillaan ja tarttua ongelmaan.

Älykäs saniteettitila säästää rahaa ja luontoa

IoT-ratkaisujen taloudelliset hyödyt saniteettitilojen huollossa ovat ilmeisiä. Ihmistyötunnit ovat kalliita. Älykkään saniteettitilan ansiosta esimerkiksi siivoojien aikaa pystytään käyttämään parhaalla tavalla, kun siivoaminen ei ole hakuammuntaa, vaan työntekijä pääsee keskittymään eniten huomiota vaativiin kohteisiin.

”Saniteettitilan siivoamiseen saattaa normaalisti olla vain kaksi minuuttia aikaa. Se ei riitä mitenkään. Älykkyydellä saadaan turhat sähläyskustannukset pois siivouksesta ja huoltotoimesta”, sanoo Novosanin Passila.

Myös ympäristönäkökulmasta älykkäissä saniteettitiloissa on järkeä. Datan ja anturien avulla voidaan minimoida sähkön- ja vedenkulutus.

Hyvä esimerkki luontoa säästävästä IoT-ratkaisusta on automaattinen WC-paperin seuranta. Tavallisesti siivoojan pitää kierroksellaan vaihtaa WC-paperirulla, jos se on yhtään vähissä. Rullan loppu menee tällöin roskiin käyttämättömänä. Seuraamalla paperin kulutusta älykäs järjestelmä voisi ilmoittaa 20 minuuttia etukäteen, että pian tarvitaan lisää paperia kopissa X. Näin vältetään materiaalin menemistä hukkaan.

Datan arvo kasvaa, kun sen määrä lisääntyy

Usein yrityksissä ei ymmärretä sitä, että kun IoT-järjestelmän avulla dataa ryhdytään keräämään, hyöty ei tule välittömästi. Mitä pidempään tietoa kerätään, sitä arvokkaammaksi se muuttuu.

Novosanin toimitusjohtaja Hanno Airas tiivistää:

”Kun yrityksessä ostetaan sensoreita, parasta lopputulosta ei saavuteta huomenna eikä ylihuomenna. Kyseessä ei ole kännykkäliittymä, joka ostetaan ja on heti käytössä. Monet älykkään kiinteistön ominaisuudet voidaan ottaa käyttöön vasta tulevaisuudessa, kun tietoa on kerätty tarpeeksi kauan”, Hanno sanoo.

Datan kertyessä voidaan tulevaisuudessa rakentaa alusta alkaen parempia saniteettitiloja. Esimerkiksi kapasiteettilaskelmat kehittyvät ja niiden pohjalta voidaan antaa ohjeita arkkitehdeille.

IoT-ratkaisut tekevät tulevaisuuden saniteettitiloista yhä älykkäämpiä

Novosanin toimitusjohtajan mukaan pääkaupunkiseudulle on valmistumassa vuonna 2018 ensimmäinen IoT-teknologiaa hyödyntävä saniteettitila, joka osaa raportoida huollon tarpeesta itsenäisesti.

Olemme kuitenkin vasta kehityksen alkutaipaleella.

Tulevaisuudessa antureita voidaan esimerkiksi sijoittaa rakenteiden sisään, ja seurata putkiston toimintaa. Järjestelmä voi tällöin havaita ongelmatilanteen vaikkapa viikkoa ennen vesivahinkoa, jolloin huoltohenkilökunta voi ratkaista ongelman jo ennen kuin se ehtii tapahtua.

Vielä hurjemmissa visioissa saniteettitiloja voidaan muokata nopeasti kapasiteetin ja tarpeen mukaisesti – esimerkiksi valmistaa 3D-tulostimella paikan päällä uusia väliseiniä.

Tai pisoaariin sijoitetuilla antureilla voitaisiin kerätä virtsasta anonyymisti tietoa koskien ihmisten geeniperimää ja tuottaa näin arvokasta tietoa lääkeyhtiöille.

Osa kaukaisista visioista voi herättää ihmisissä levottomuutta. Yksityisyydensuojasta tuleekin huolehtia samalla, kun älykkäämpiä tiloja rakennetaan.

Tällä hetkellä saniteettitilojen IoT-ratkaisut eivät uhkaa yksityisyyttä, sillä yksilöitä ei jäljitetä, ja monet tulevaisuuden visiot ovat vielä pelkkää spekulaatiota. Pisoaarin ylle sijoitettuun mainosnäyttöön ei ilmesty personoituja mainoksia.