Novosan, Procter & Gamble ja Forbes sen jo tietävät. Tiedätkö sinä?

Huono vessa on yhtä kuin huono asiakaskokemus. Eli yksinkertaisesti huonoa asiakaspalvelua.

Käänteisesti, hyvä wc-kokemus vahvistaa brändiäsi, saa asiakkaat puhumaan hyvää sinusta ja tekee heistä onnellisia ja sitoutuneita kuluttajia. Etenkin vaippaikäisten vanhemmat kiittävät!

Miten tähän sitten päästään?

Glad you asked!

Tässä viisi keinoa, joilla pääset hyvin alkuun. Ne soveltavat pitkälti muotoilun ja markkinoinnin periaatteita. Uskon kuitenkin, että ristipölytyksellä saadaan hyviä tuloksia!

1. Tunnista, kuka vessaa käyttää

Tämä on niin simppeli askel, että se jää monesti huomiotta. Yksinkertainen vastaus monelle tähän olisi: ”Asiakkaat; miehet, naiset ja lapset. Esteettömyys täytyy myös huomioida.”

Todellisuus ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.

Siivooja viettää aikaa vessassa huomattavasti keskivertokäyttäjää enemmän. Lisäksi sitä käyttävät (ammatillisesti) huoltomiehet. Se vaikuttaa myös kiinteistön omistajan kukkaroon. Yleensä siihen liittyy myös arkkitehti jotenkin.

Sidosryhmien lista kasvaakin nopeasti, kun asiaa tarkasteleekin hieman laatikon ulkopuolelta ja laajemmin.

2. Tunnista wc-tilojen konteksti

Ravintolan vessalla on huomattavasti huoltoasemaa erilaiset vaatimukset. Toimiston vessa eroaa merkittävästi kauppakeskuksen saniteettitiloista.

Mikäli kävijöistä suurin osa on lapsia, täytyy tiloja lähestyä eri tavalla kuin sellaista, jossa suurin osa on aikuisia tai vaikka vanhuksia.

Voidaanko asiakkaiden olettaa tulevan vessaan ilman kantamuksia, vai onko heillä esimerkiksi matkatavaraa mukanaan?

Minkälainen on rakennuksen tai palvelun konsepti? Onko se nuorekas, värikäs, villi, rauhallinen, vakava vai futuristinen? Minkälaisia kokemuksia asiakkaille halutaan antaa?

3. Ymmärrä wc-tilojen tavoite

Ei, pelkkä vessassa käynti ei riitä. Emme tarvitse enää vain parempia hiirenloukkuja. Se ei toimi enää.

Wc-tilan tavoitteen täytyy olla jotain suurempaa. Jotain, joka antaa sen omaavan liiketoiminnan asiakkaille brändiä tukevan kokemuksen.

Saniteettitilan tulee tarjota sellainen kokemus, joka saa asiakkaat tulemaan takaisin uudelleen ja uudelleen. Vaikka pelkästään sinne vessaan! Kokemus, joka saa heidät kertomaan siitä kavereille ja suosimaan juuri tätä kohdetta sen takia, että vessat ovat paremmat kuin kilpailijalla. Tähän ei enää pelkkä isompi peili tai kalliimmat laatat riitä.

Homma täytyy miettiä kokonaisuutena ja palveluna.

Esimerkiksi kauppakeskuksessa wc-tilojen tavoite on varmistaa, että asiakkaat viettävät siellä enemmän aikaa ja kuluttavat enemmän rahaa. Se, kuinka tämä käytännössä toteutetaan, riippuu kohteesta.

4. Suunnittele vessat siivoojalle helpoksi

Yksinkertaista: kaikki meistä haluavat asioida puhtaassa vessassa. Todennäkösyys sille, että vessat ovat puhtaat, on huomattavasti suurempi, mikäli ne on suunniteltu helpoksi pitää puhtaana.

5. Suunnittele vessat käytännöllisiksi

Vessoissa tulee olla myös käytännöllistä ja loogista asioida.

Käsien kuivausratkaisun täytyy olla loogisesti sijoitettu ja hana ei saa roiskia syliin. Peilin ja käsienpesupisteen tulee oikealla korkeudella. Ovien tulee aueta oikealla tavalla ja valaistuksen tulee olla riittävä.

Matkalaukut ja ostoskärryt tulee mahtua sisään mikäli tälle on tarvetta. Vaatekoukkujen tulee olla oikeissa paikoissa ja niitä täytyy olla riittävästi.

Ymmärrätte varmasti idean. Kaikilla meillä on huonoja kokemuksia, joiden takia olemme pyöritelleet silmiämme. Monet näistä olisi helposti ratkaistavissa, kunhan joku vain ymmärtäisi niin tehdä.

Huono vessa on huonoa asiakaspalvelua, mutta hyvä vessa on hyvä brändikokemus ja hyvää asiakaspalvelua. Panostetaan saniteettitiloihin, sillä suomalaiset ansaitsevat parempia wc-kokemuksia!